Nu multe masini se pot lauda cu o generatie care a ramas in productie timp de 20 de ani. Si mai putine pot spune ca au trecut printr-o perioada similara benficiind de o singura actualizare majora. SAAB 96 este una dintre aceste masini. Alintat "testoasa", dupa forma bombata a plafonului, SAAB 96 a fost o masina de succes in raliuri si in alte competitii din motorsport.
Nu multe masini se pot lauda cu o generatie care a ramas in productie timp de 20 de ani. Si mai putine pot spune ca au trecut printr-o perioada similara benficiind de o singura actualizare majora. SAAB 96 este una dintre aceste masini si, chiar daca arata ca o curiozitate daca este judecata dupa regulile moderne de design, modelul a supravietuit si chiar a prosperat.
SAAB 96 a fost prezentat la finalul anului 1960 ca succesor al vechilor modele SAAB 92 si 93 si a fost produs alaturi de break-ul SAAB 95 pana dupa 1978. Modelul 96 a fost parte a traditiei de design a marcii suedeze: un coupe cu doua usi, cu tractiune pe puntea fata si cu o caroserie eficienta din punct de vedere aerodinamic. Nimic nu era intamplator: SAAB este un acronim derivat din Svenska Aeroplan AB - Compania Suedeza de Aviatie. Logo-ul si designul grilei frontale reflecta mostenirea aviatica a marcii, compania fiind implicata si in productia de avioane in timpul in care divizia auto producea modelul 96.
In primii 6 ani de productie, modelul 96 a fost disponibil cu traditionalul motor SAAB in doi timpi cu trei cilindri in linie. Cilindreea acestui motor era de 841 cc, iar puterea maxima atingea 38 CP. Motorul a ramas neschimbat timp de 7 ani, apoi cateva ajustari minore i-au crescut puterea la 46 CP. A existat si o versiune speciala Monte Carlo care a dezvoltat 60 CP. Optiunile la nivelul transmisiei au inclus doua cutii manuale: una cu 3, cealalta cu 4 trepte. Clientii au putut alege din 1965 si o cutie automata cu ambreiaj centrifugal Saxomat.
Un proiect secret dezvoltat in 1966 de Rolf Mellde, directorul biroului de dezvoltare a motoarelor SAAB, a dus la o revolutie in cadrul marcii. Incepand cu 1967, SAAB 96 a putut fi comandat atat cu motorul clasic in doi timpi (poreclit "Shrike"), cat si cu un motor cu 4 cilindri in V de 1.5 litri dezvoltat de Ford care producea 64 CP.
Pentru a face fata cerintelor americane, SAAB 96 a primit in 1971 o versiune mai mare, de 1.7 litri, a acestui motor V4. Totusi, exporturile spre SUA s-au oprit in 1973, desi productia europeana a continuat pana in ianuarie 1980. SAAB a produs 547.221 exemplare ale acestui model.
Alintat "testoasa", dupa forma bombata a plafonului, SAAB 96 a fost o masina de succes in raliuri si in alte competitii din motorsport, beneficiind de extraordinara sa manevrabilitate si de o constructie mecanica extrem de fiabila. Erik Carlsson a castigat in 1960, 1961 si 1962 RAC Rally, iar in 1962 si 1963 s-a impus in Raliul Monte Carlo cu un model SAAB 96. Editiile Raliului Suediei din 1973 si 1976, etape din Campionatul Mondial de Raliuri, au fost cistigate de Stig Blomqvist, respectiv Per Eklund la volanului unui SAAB 96. In 2011, un exemplar SAAB 96 din 1966 a stabilit un nou record de viteza pentru un motor de 750 cc montat pe o masina de serie: 177,21 km/h.
Exemplarul expus are un rulaj de 11.130 de kilometri.
Viziteaza Tiriac Collection oricand si oriunde!
O experienta virtuala de 360º prin intermediul aplicatiei mobile.
Download App Download App
Calea Bucurestilor 289. Otopeni. Ilfov
Indrumari catre locatie
Lun. - Dum. Inchis
Tel.: +40 755 128 444, +40 743 332 997
Email: office@tiriaccollection.ro